Zimní limonády

Kurkuma a vodní kefír
Další várka možných příchutí pro mléčný i vodní kefír - zaměřeno zejména na to, co je teď v zimě snadno dostupné. Sušené ovoce, koření a troška těch exotických plodů. Základní povídání o kefíru najdete tady. A taky tu mám články o zázvorovkách, ruském chlebovém kvasu, limonády z kořenů, které najdete na zahradě, a z kurkumy. No a pak první díl tohoto článku o vánočních příchutích sekundárně kysaných limonád.
Nejjednodušší způsob, jak vyrobit chuťově atraktivní mléčně kvašené pití, je udělat kefírový koktejl. Vezměte čerstvý kefír a s něčím ho rozmixujte.

Snadný a se zaručeným výsledkem je určitě vanilkový nebo čokoládový shake. Kefír a vanilkový cukr nebo kefír, cukr či jiné sladidlo a kakao, či rozpuštěná čokoláda. Makrobiotikovi popoleze obočí patrně až někam do týla, ale pokud se snažíte propašovat do dětí něco prospěšných kultur, tak je cukr a kakao váš nejlepší kamarád.

A chcete čokoládový shake jako extra zdravou potravinu? Tak to taky umíme.

Kefírovo-čokoládový shake

kefírový čokoládový šejk
Ingredience (na jednu porci)
  • 3 dcl kefíru,
  • 2 lžičky neodtučněného kakaa (raw kakao) - maximalisté vezmou syrové kakaové boby,
  • 1-2 lžičky medu od včelaře,
  • 6 mandlí namočených přes noc nebo jiné oblíbené ořechy,
  • lžička lněných, konopných, dýňových nebo třeba chia semínek, případně jejich směsi,
  • špetka skořice, hřebíčku, kardamomu a chilli, může být i muškátový oříšek,
  • vanilkový extrakt,
  • případně lžička maca prášku, reshi, čínské datle (v asijských speciálkách bývají v mrazáku za komické ceny - konkrétně v Malešicích jsem dala 50 Kč za kilogram), pylová zrna nebo jakýkoliv oblíbený "super potravinový doplněk".
Do čerstvého, nepříliš prokvašeného kefíru dejte nepražené kakaové boby,ořechy a semena. Nechte přes noc stát. Kromě toho, že se ještě pomnoží více žádoucích bakterií, tak se v semenech všeho druhu deaktivuje kyselina fytová. Ta zrno chrání před růstem až do období, kdy přijde dostatek vláhy, ale hlavně na sebe váže minerály, které pak nejsou pro lidský organismus využitelné. Podle některých teorií dokonce vyvazuje minerály i z organismu. Ovšem další vědci ji vidí jako skvělý potravní doplněk. Tak si vyberte sami, která verze se vám líbí. Já hlasuju pro namáčení.

Faktem je, že nenamočené ořechy se hůř mixují dohladka. Namočená lněná nebo chia semínka navíc pustí slizové látky, které zjemní strukturu výsledného koktejlu a jsou to pravé léčivé na tomhle zobání.

Po šesti a více hodinách kefír s ořechy a semeny nalijte do mixéru, přidejte koření a med a pár minut mixujte dohladka. Pokud to chcete zjemnit, tak tam vražte ještě žloutek, nejlépe od slepice, která měla možnost na sluníčku žrát trávu a brouky. Ano - vejce jsou taky zdravá a s cholesterolem je to výrazně složitější, než jak se dočtete ve většině populárně naučných článků.

Kromě evidentně zdravých věcí, jako je plnohodnotné kakao, kefír, med nebo semínka, je velmi zdravé i koření. Skořice reguluje cholesterolové a inzulinové hospodářství žádoucím směrem, má antioxidační efekty, zlepšuje prokrvení tkání a tím prohřívá a zároveň zlepšuje funkci imunitního systému. Hřebíček má dezinfekční účinky, tlumí případnou bolest a zlepšuje trávení. Uvolňuje nejrůznější křeče. Kardamom uvolňuje křeče, reguluje trávení a stimuluje nervovou soustavu. Má antivirotické a antibakteriální účinky. A chilli? Kromě standardních minerálů, které papričky obsahují, tam je především kapsaicin, který opět pomáhá s nachlazením, ať už virového nebo bakteriálního původu, navíc taky s čištěním dutin a vykašláváním. Aktivuje organismus, prokrvuje tkáně, má protirakovinotvorné účinky a vůbec. Více o chilli a fermentaci zde a zde.

Máte hodně velký stres? Přidejte do toho banán - je narvaný hořčíkem, draslíkem a B vitamíny. Navíc je část vlákniny v banánu rozpustná a tedy prebiotická - krmení pro lactobacily. Ostatně banánový shake patří taky k velmi oblíbených chutím, že. Američani ho dělají ještě s arašídovým máslem. Zkusila jsem to a nepochopila. Není to zrovna skvělá chuťová kombinace.

Velmi chutná je naopak kombinace kefíru, manga a chilli papriček. Antioxidanty, vitamíny, minerály, vláknina. Jezte i se slupkou - obsahuje nejvíce karotenidů a polyfenolů. Navíc je aromatičtější než dužina.

Zajímavá je taky verze s kiwi a jalovcem nebo apple pie - jablka, skořice, hřebíček, nové koření a muškátový ořech.

A kromě kefíru se dostanu i k fermentovaným limonádám.

grapefruitová limonáda s rozmarýnem
V regálu u zeleniny najdete i zimě čerstvé bylinky a i ty jde použít spolu s citrusy v boji proti kašlíčku a rýmičce. Zejména tymián a rozmarýn. Silice v nich pomáhají odkašlávání a opět mají antibakteriální a antivirotické účinky. Tymián je moc dobrý s jablečnou nebo grapefruitovou šťávou, rozmarýn s citronem nebo limetkami.

Vezměte ovocnou šťávu  - jablečnou, pomerančovou a grapefruitovou normálně vymačkanou, citronovou nařeďte vodou a oslaďte něčím, čím sladíte, dejte do šťávy pár větviček tyminánu či rozmarýnu (půjde to i ze sušeného, jen to nebude tak pěkně vypadat), přidejte nějaký startér na mléčné kvašení.

Nalijte do vyvařené lahve a zavřete. Nechte den dva stát v teple. Pokud uzavřete lahev pořádně, tak výsledek bude perlivý - CO2 zůstane v limonádě. Pokud tím ovšem budete moc třepat a kysání půjde rychle, tak pozor při otvírání...

Velmi zimní limonáda pak vznikne ze sušeného ovoce.   Nabízím recept na meruňkovou a švestkovou.

Sušené ovoce (tak 100 g na 2 litry nápoje) zalijte vroucí vodou, chvíli nechte stát, pak promíchejte a slijte. Zbavíte se siřičitanů, kterými je ovoce konzervováno. Kromě toho, že nejsou moc zdravé, tak by vám hubily bakterie. Slijte vodu a ovoce ještě propláchněte.

limonáda ze sušených meruňek
Do hrnce dejte vodu, omyté ovoce a přidejte koření.  K meruňkám je moc dobrá skořice nebo hřebíček, sušené švestky hezky ladí s badyánem nebo vanilkou. Pár minut ovoce vařte, aby změklo. Nalijte do mixéru a rozmixujte dohladka. Až to vychladne, přilijte trochu oblíbeného startéru, nalijte do lahví, zavřete a nechte den dva stát. Pokud to chcete bez vlákniny a víc limonádovité, tak to před požitím přeceďte.

Zejména meruňkovka je moc dobrá. Švestková je taky výborná, ale má dost velký handicap - barvu. Je to velmi sugestivní hnědá... A má navíc projímavé účinky.

Oboje je opět obzvláště zdravé - spousta antioxidantů, minerálů a vlákniny. Podobně půjde použít libovolné sušené ovoce, když zrovna není k dostání čerstvé.

Na podobném základě pak můžete vyrobit i domácí snídaňové cereálie, které s peklem na talíři nebudou mít nic společného. Navíc fermentované obilné kaše patří k tradičním předchůdcům chleba a již staří Sumeřané si na nich pochutnávali. Je to vlastně taková rychloverze turecko-perského kyšku nebo syrové verze vločkové kaše. Ve skutečnosti to i dobře chutná - vločky změknou, dají se lépe strávit a čistě teoreticky, kdybyste je nechali fermentovat dlouho, tak by se v tom vylíhlo i tolik alkoholu, aby to bylo cejtit.

Kefírovo-ovesná kaše

Ingredience:
  • kefír,
  • směs obilných vloček dle nálady a obsahu spíže,
  • směs oříšků a semen,
  • med od včelaře,
  • případně ovoce co dům dal,
  • a koření.
vločky, kefír a koření se mají rádi
Večer dejte do misky vločky, ořechy a koření, zalijte kefírem, rozmíchejte na řídkou kaši, misku zakryjte a nechte stát. Ráno doslaďte medem a případně přidejte kousky ovoce. Po snězení jděte a dobuďte svět.

Kyselina fytová se deaktivuje, škroby se přednaštípají, laktobacily se namnoží, koření dodá zajímavé léčebné efekty - bude to extrémně zdravé a navíc i celkem dobré.

Moje oblíbené kombinace jsou
  • ovesné vločky, mandle, kardamom, med;
  • ovesné vločky, pšeničné vločky, vlašské ořechy, skořice, nastrouhaná jablka, med;
  • pohankové vločky, vlašské ořechy, med, sušené brusinky;
  • špaldové vločky, mandle, datle, rozinky, kardamom (případně šafrán)
Pochopitelně se to dá obohatit semeny, otrubami a podobnými výrobky z prodejen zdravého sypání.

Komentáře

  1. Jdu do toho! Díky za skvělé tipy!

    OdpovědětVymazat
  2. Včera jsem likvidovala zbytky: dvě deci plnotučného mléka naočkovaného zakysanou smetanou, deci jablečné šťávy naočkované divoce kvašenou zázvorovkou, lžička medu a pidišpetka skořice se ukázalo jako základ pro dost dobrý zimní koktejl :)

    Kefír a mango taky podepisuju, funguje skvěle i proti křečím, mango je nadupané hořčíkem. A v létě je z téhle kombinace navíc skvělá zmrzlina... Ale to o půl roku předbíhám :)

    Bonemína

    OdpovědětVymazat
  3. Předně díky za prima blog. Kefírová zrna zvládla již několikátou dávku mléka. Tipy limonády tak vyloženě potěšily!

    OdpovědětVymazat
  4. Moc prosím o radu. Je taky ohledně limonády, ale zázvorové. Dělala jsem podle zdejšího receptu na pirátský grog. Cukr, zázvor, voda a divoké kvašení. Dnes je čtvrtý den, bublinky žádné, ale na povrchu se udělal bílý povlak.

    Je to můj první kvasící pokus v životě, tak se ptám znaleších. Co to je? Mám se toho zbavit nebo je to v pořádku? Nepovedlo se mi vygooglit, jak vypadá křís, tak nevím, jak s tou věcí naložit.

    Moc díky za radu. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vylejt, bude to křís, ale jednodušší bude začít znova. Zkuste hledat nějaký co nejčerstvěji vypadající zázvor, případně do nálevu přidat šťávu z jednoho citronu (kyselé prostředí zamezí kvasinkám, aby se ta pomnožily a nebo si vypomozte troškou syrovátky.

      Vymazat
    2. Díky, tak já to zkusím znovu. Jo a díky i za perfektní web.

      Vymazat
  5. Díky, tak já to zkusím znovu. Jo a díky i za perfektní web.

    OdpovědětVymazat
  6. Dnes jsem zkusila tu grepovou limonádu (šťáva z jednoho grepu, vykapaná syrovátka z jedné hollandie, hřebíček a rozmarýn, 2 dny v teple), je to celkem síla, jak je to kyselé a lehce bublinkové. Zapomněla jsem ji osladit, ale aspoň je správně osvěžující. Díky za skvělé tipy, recepty a nápady!

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den, děkuji za Váš parádní blog. Chtěla bych se vás zeptat na radu, snažím se vyrábět tři limonády (citronovou, grepovou a zázvorovou) vždy se startérem ze syrovátky z vykapané Hollandie. Mám zavírací sklenice z Ikea. Nedaří se mi udržet v nápojích bublinky - bude to špatně těsnící sklenicí nebo malým množstvím cukru nebo krátkou dobou kvašení (2dny)? A dále, když už se mi v nějaké sklenici podařilo pár bublinek získat, přišla mi chuť taková víc "alkoholová", mohu to potom dát dvouletému dítěti? A je nějaká možnost, jak snadno vyrábět domácí limonády pro dítě, aby v nich nebyl alkohol? Předem děkuji za Vaše rady.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenom z jogurtové syrovátky bublinky moc nevzniknout - protože jogurtové bakterie nevytváří CO2 - takže pokud tam chcete bublinky, tak tam dejte špetičku droždí (a samozřejmě cukr, coby to žralo) a nebo, pokud se vám nechce dávat droždí, tak slupky z chemicky neošetřených jablek, nebo kuličky hroznového vína. Po 24-48 hodinách kvašení tam sice budou stopy alkoholu, ale ne tolik, aby to vadilo. Nejjednodušší je ovšem někde sehnat zrna vodního kefíru.

      Vymazat
    2. Moc děkuji za rychlou odpověď a rady, kefírová zrna mi přijdou v týdnu poštou a zkusím to s jablečnými slupkami. Ještě jednou moc díky!

      Vymazat
  8. můžu zbytek limonády ze sušených švestek použít jako startér do další dávky? jinak naprosto skvělé recepty, zkoušela jsem kvasit i kořeny bylin(lopuch,pampeliška,štavel konský) jen s drcenými jablky, nejvíce bublinek dělal lopuch ale dala jsem to do zavařovaček a a po otevření vše "uteklo" navíc mi to "nevábně" smrdělo tak jsem to raději vylila :D jinak zázvorová a kurkumová limča jsou běžné, ještě sháním krystaly na vodní a mléčný kefír. takže opravdu moc děkuji za super stránky Tereza

    OdpovědětVymazat

Okomentovat