Symbiotický půst VI: misky hojnosti

Na blogu Good moon spoon v lednu předpovídali trendy na tento rok. A kromě kvašení, a roku luštěnin, poukazovali taky na tzv. misky hojnosti nebo Buddhovy misky. Jenže teda se mi zdá, že zatím tento trend čeští blogeři nějak ignorují. Doposud se mi podařilo najít jen dva roky starý článek na vegmanii a jeden na veganoticu, který, s dovolením, přeberu … 

Tohle si přečtu

Symbiotický půst V: třetí týden

A je tu třetí postní týden a další várka symbiotických receptů — takových receptů, ve kterých je dostatek rozmanité vlákniny a zároveň i něco kysaného s živými mikroby. První dva díly najdete zde a zde. Pokrmy vydají za hlavní jídlo dne (tj. velká snídaně nebo oběd či večeře) — dodají mezi 600 – 800 kcal — tedy zhruba třetinu denního příjmu průměrného, fyzicky nepracujícího dospělého a přes 10 g vlákniny — tedy třetinu … 

Tohle si přečtu

Symbiotický půst IV: co přichystat na třetí týden

Pro recepty, které chystám na třetí postní týden, to bude chtít zase trošku příprav. Z prvního týdne by vám mohla zbýt kysaná řepa a celer — budou se hodit. Druhá postní neděle se jmenuje Pražná a my bychom měli jíst pražmo — naklíčené a upražené obilí. Naklíčíme oves a ještě ho prokvasíme. Plus naložíme vietnamské pickles a přidáme k němu trošku kvašení a vyrobíme to nejlepší, co kefír … 

Tohle si přečtu

Symbiotický půst III: druhý týden

Druhá várka symbiotických receptů — tedy pokrmů, kde je především dostatek různorodé vlákniny, která udržuje naživu naši vnitřní mikrozoo a zároveň obsahuje i nové přírůstky. Tedy probiotika i prebiotik naráz. První díl najdte zde. Pokrmy vydají za hlavní jídlo dne (tj. velká snídaně nebo oběd či večeře) — dodají mezi 600 – 800 kcal — tedy zhruba třetinu denního příjmu průměrného, fyzicky nepracujícího dospělého, a přes 10 g vlákniny — tedy … 

Tohle si přečtu

Symbiotický půst II: první týden

První týden velikonočního půstu právě začíná. A jak jsem slibovala, jsem tu inspiracemi na symbiotická jídla — tedy na jídla, ve kterých najdete jak probiotika, tak prebiotika. Neboli živé, prospěšné mikroby a dostatek různých druhů fermentovatelné vlákniny, která probiotikům slouží jako krmení. Nejjednoduší způsob, jak do sebe dostat něco symbiotického, je sníst něco s ovocem, zeleninou luštěninami či obilovinami … 

Tohle si přečtu

Symbiotický půst I

Dneska je tučný čtvrtek, kterým začíná vrchol masopustu. Kdo v následujících dnech nebude mít tukem lesklou pusu a v ruce koblihu, ten nedrží na české tradice! Ovšem za týden, na popeleční středu začíná velikonoční půst a nastane doba zříkání se požitků a svodů. Křesťanům jeho význam netřeba vysvětlovat, ale velikonoční půst sám o sobě rozhodně není nic, co by mělo … 

Tohle si přečtu

Kefír zevně II: kosmetika

Kefír je pro pleť velmi blahodárná záležitost, protože je to směs vody, tuku, bílkovin a vitamínu A a E, které jsou pro pokožku kouzelným elixírem. Zároveň je kyselý a obsahuje prospěšné bakterie. Mikrobiální prostředí není součástí jen vnitřku člověka, ale i naší pokožky. Takový vhodně vyvážený bakteriální film chrání kůži před pomnožením nežádoucích mikrobů (ať už jde o patogenní bakterie, … 

Tohle si přečtu

Kefír zevně I: dermatologická první pomoc

V článku o praktickém kefíru jsem slibovala článek o tom, co teda vlastně s kefírem dělat, když už ho vyrobím. A protože možností je nepřeberně, bude těch článků víc. Nejprve o tom, proč je kefír dobré patlat na sebe zvenčí. A i to se rozpadne minimálně do dvou článků. V tomhle najdete pár základních receptů na použití v případě, že nastane nějaký mírnější … 

Tohle si přečtu

Jarní (ne)očista

S blížícím se jarem se média a blogy zaplňují články o jarní očistě, o potřebě detoxikace, o tom, jak jsme všichni zkažení, porouchaní, zanešení jedy a vůbec. Mám slabost pro obskurnosti a podivné kejkle, které je euroatlantický člověk ochotný zkoušet, a patří k tomu i zvědavost, jaké pro to má asi důvody. A když už mám ten blogýsek, kde se pracuje se střevním obsahem a enzymy … 

Tohle si přečtu